E-mailing

Jaké jsou základní automatizace v e-mailingu

Základní automatizace v e-mailingu

Automatizace jsou základní kámen e-mailového marketingu. Bez nich nikdy nejlepších výsledků nedocílíte. Proto vám dnes představíme ty základní, bez kterých se, pokud to s e-mailingem myslíte vážně, neobejdete. 

Ale nejdříve, co to automatizované e-maily vlastně jsou. V podstatě jde o předpřipravené scénáře, které při splnění podmínky odešlou automaticky e-mail, který je většinou personalizovaný a upravený na míru danému zákazníkovi vašeho e-shopu. Spouštěčem většinou bývá určitá událost na webu (vložení zboží do košíku, prohlížení zboží nebo výročí od prvního nákupu). 

Jaké tedy jsou nejpoužívanější automatizace? 

Opuštěný košík

V tomto případě jde o nastavení kampaně, která po vložení zboží do košíku po určité době odešle zákazníkovi e-mail s připomínkou na nákup včetně rekapitulace obsahu nákupu. Je vhodné e-mail odeslat s určitým odstupem několika hodin. V případě dražšího zboží můžete mail odeslat až na druhý den. Rozhodně doporučujeme e-mail doplnit informacemi motivujícími k nákupu. Například odeslání nebo dokonce doručení tentýž den, prodlouženou záruku či dopravu zdarma. Poměrně mnoho e-shopů sahá i k tomu, že po prvním mailu odešle ještě druhý den zkusí poslední pokus na získání zákazníka dalším mailem. V tom případě doporučujeme opatřit mail slevovým kuponem jako poslední možnou pobídkou. Aby si uživatelé nezvykli, je dobré slevové kupony neposílat každému uživateli, ale pouze náhodné části z nich. I toto je možné v automatizacích nastavit. 

Prohlížené zboží 

V podstatě jde o obdobu remarketingu. Znamená to tedy, že zákazník, který si prohlíží zboží po určité době od prohlížení dostane e-mail s pobídkou nákupu. Ideálně doporučujeme, aby mail byl doplněn o informace související s daným zbožím. Někdy zaujme například informace o kvalitě nabízené značky, počtu prodaných kusů za poslední týden nebo odkaz na velkou servisní síť. Zrovna tak je pro zákazníky velmi užitečné pokud prohlížené zboží doplníte nabídkou alternativ a jejich vzájemným srovnáním. U tohoto e-mailingu také doporučujeme omezit četnost jeho odesílání, aby při každé návštěvě vašeho e-shopu nedostal obdobný e-mail. U takto aktivních návštěvníků navrhujeme jiné automatizované řešení , jak ho získat. Ale o tom zase příště. 

Výroční kampaň 

U tohoto typu kampaně jde o emoci, navázání bližšího pouta. Může jít o personalizované blahopřání k svátku s dárkem, ale také o připomenutí prvního nákupu zákazníka u vás. Například po roce lze připomenout, co u vás nakoupil poprvé. V mailingu mu v návaznosti na jeho první a další případné nákupy opět můžete nabídnout související zboží nebo rozšíření toho stávajícího. Ale i jen milé připomenutí zvyšuje šanci, že i u dalšího nákupu si vzpomene na vás. 

svatek_women

Opakovaný nákup 

Dalo by se říci, že jde o modifikaci výroční kampaně – jen související se zbožím. Ať jde o pleny, psí žrádlo nebo oční čočky, tedy vše, co se nakupuje opakovaně. Dobře víte, kdy zákazník nakoupil naposledy. Stejně tak víte jak dlouho v průměru trvá než zboží dojde. Ve správný okamžik mu tak můžete poslat pobídku na zopakování předchozího nákupu – ideálně na jediný klik právě z vašeho e-mailu. 

Cross-sell & Up-sell 

V případě e-commerce se tyto dvě metody nabídky prolínají, v obou případech jde o doplňkový prodej. V automatizaci si to představte tak, že pokud si zákazník nakoupí třeba mobilní telefon, nabídneme mu související příslušenství – pouzdro nebo držák do auta. U módních e-shopů moc hezky funguje strategie “Rada od návrháře” – k nakoupenému zboží zákazníkovi nabídnete další kousky, které k sobě ladí. 

U druhé možnosti může můžete zákazníkům, kteří u vás koupili loni starší model kopaček nabídnout ten nejnovější design stejné značky nebo místo staršího iPhone nabídnout v okamžiku uvedení na trh jeho novou verzi. 

Rady na závěr 

Personalizujte – používejte oslovení (klidně už v předmětu zprávy), využívejte historii zákazníkových nákupů, abyste mu připomněli, že ho znáte. Zasílejte mu informace o stavu bodů na jeho věrnostním kontě. Prostě udělejte vše, abyste zákazníkovi byli blíž. 

Když zákazníka pobízíte k nákupu a nabízíte mu slevu nebo dopravu zdarma, nezapomínejte na marží, ať se vám obchod dostatečně vyplatí.

Bez newsletterů to nejde – aby automatizace správně fungovaly, je třeba pravidelně (1-2 měsíčně určitě!) zákazníky obesílat pravidelnou nabídkou zboží. Pokud to neuděláte, žádný zákazník nebude díky cookies označkovaný a tím pádem nemáte šanci mu doručovat ani automatizované maily. 

V čem vám pomůžeme my? 

Vybereme vám ten správný mailingový systém a napojíme ho na váš e-shop. Všechny výše zmíněné automatizace vám můžeme pomoci nastavit a hlídat jejich výkonnost. Můžeme vám připravit i šablony pro newslettery, aby pro vás jejich tvorba byla opravdu snadná a na pár kliků. 

Stačí zavolat nebo napsat. 775 505 477, online@www.promogen.cz 

Související příspěvky